Mobiliteit

D66 zet in op verbinding, verspreiding en versnelling. In 2040 verplaatsen we ons elektrisch via een deelauto, scooter of fiets. Ook de drone is niet meer uit ons straatbeeld weg te denken. Langere afstanden doen we het liefst per trein. Het Europees treinverkeer is hiervoor verduurzaamd en versneld. Het aantal zaken en transportvluchten is gehalveerd als gevolg van de coronacrisis in de jaren ‘20 en de versnelde digitalisering en globalisering van de internationale handelsmarkt. De tijd vliegt en wij vliegen elektrisch mee.


13. In 2040 is de infrastructuur van treinen 100% duurzaam en onderdeel van een geoptimaliseerd Europees OV-systeem.

Ons treinnetwerk is onderdeel van een Europees netwerk van elektrische hogesnelheidstreinen die op groene stroom rijden. Op hoog tempo (~320 km/h) raas je in iets meer dan een uur van Groningen naar Maastricht, in een half uur van Nijmegen naar Den Haag of in circa twee uur van Utrecht naar Berlijn. Over het wisselen van de locomotief bij Bad Bentheim in 2020 wordt nu gelachen. 

 

14. In 2040 is Mobility As a Service op Europees niveau geregeld.

We zijn inmiddels gewend aan een Europees platform waar alle mobiliteitsdiensten hun service op kunnen aanbieden. Met één app reis je door heel Europa, van deur tot deur. Je kan hem gebruiken als routeplanner en om je vervoersmiddel te reserveren of op te laden. Dit geldt voor alle vormen van mobiliteit. Denk aan het boeken van taxiritten en treinreizen, het betalen van tolwegen, maar ook het auto-opladen of autodelen doe je via hetzelfde open-source platform.

 

15. In 2040 is autobezit, zelf rijden en in de file staan verleden tijd.

Binnenstedelijk verkeer wordt gedomineerd door voetgangers en fietsen. Daarbuiten verplaatsen we ons in een deelfiets, -auto of -scooter die rijdt op hernieuwbare energie. Ook is het wegverkeer volledig autonoom en zelf rijden doen we daarom niet meer. Zo verminderen we verkeersongelukken drastisch en rijden we automatisch op gepaste afstand en snelheid. Ook werken we vaker vanuit huis en maken we meer gebruik van openbaar vervoer. Binnensteden zijn niet meer toegankelijk voor auto’s. Je kan je deelauto op een P&R-hub aan de randen van de stedelijke gebieden achterlaten voor andere gebruikers. Ook voor mensen met een handicap zijn er toegankelijke vervoersopties om makkelijk door te reizen.

 

16. In 2040 zijn alle grootstedelijke gebieden met elkaar verbonden via een fietssnelweg.

Deze snelwegen zijn de veiligste wegen in Nederland omdat ze niet gekruist worden door andere infrastructuur. Daarnaast zijn ze voorzien van een lichtgevende coating waardoor straatverlichting niet meer langs de weg staat, maar op de weg ligt. Zo is het fietspad en de verlichting geïntegreerd in de omgeving en wordt lichtvervuiling aanzienlijk verminderd.

 

17. In 2040 vliegen we stil en elektrisch vanaf Nederlandse vliegvelden.

De vluchten zijn evenredig verdeeld over de verschillende vliegvelden, zoals Schiphol, Lelystad en Maastricht. Met een stevige infrastructuur van luchthavens leggen we de basis voor het intensief gebruik van vliegverkeer dat stil en volledig elektrisch is. Nederland is bovendien koploper in innovatieve vliegtuigen en levert cruciale technologie voor Europese fabrikanten. De vliegtuigen die we nu kennen zijn in 2040 niet meer de status quo, maar bewegen door de lucht heeft wel de toekomst.

 

18. In 2040 is de logistieke sector booming én CO2 neutraal, met de haven van Rotterdam én de Eemshaven voorop.

Havens, binnenwateren, treinnetwerken en autowegen zijn via een smart-netwerk met elkaar verbonden. Zo kunnen we optimaal en efficiënt gebruik maken van de infrastructuur. In 2040 hebben we naast de haven van Rotterdam ook geïnvesteerd in een stevige havenhub in Noord-Nederland. Binnenwateren en stedelijke grachten worden efficiënt gebruikt voor logistiek transport. De binnenvaart, nog altijd van wezenlijk belang in de logistieke keten, is grotendeels elektrisch.

 

19. In 2040 is het aantal transportbewegingen van burgers met 33% afgenomen doordat pick-up points en bezorgdiensten zijn geoptimaliseerd en men meer vanuit huis werkt.

Door de inzet van een slim open-source AI-systeem, het gebruik van drones en meer logistieke hubs voorkomen we onnodige transportbewegingen in de stedelijke gebieden. Ook is er minder woon-werkverkeer. Zakelijke reizen en werken op kantoor is niet de standaard, maar gebeurt alleen waar het functioneel is.

Klik hier om door te gaan naar de volgende toekomstbeelden en thema's!

 

Wil je ambassadeur worden op dit thema? Klik hier!